Kultur og konversation

Kultur og konversation er det nye navn for vores tidligere Kirke- og kulturværksted. Som navnet antyder, er bøger, film, musik og podcasts udgangspunkt for samtaler og diskussioner om emner, der berører vores tilværelse som mennesker. Her er både hyggelige øjeblikke og dybe samtaler.
Alle er velkomne, hvis blot man finder emnet interessant.

Vi lagde ud med filmen “Noah” i september, og fra oktober har vi følgende program:

Podcasten “Livskraft”
Tirsdag den 29. oktober kl. 19.30
Denne aften lytter vi til en episode fra serien Sørine og livskraften. I serien taler præsten Sørine Gotfredsen åbent og fordomsfrit om livet som menneske og særlige øjeblikke, hvor man har mærket, at livskraften slår stærkt igennem. Vi lytter til afsnittet med forfat- teren Søren Ulrik Thomsen.

Breve af Seneca
Onsdag den 20. november
Denne aften kaster vi os (bag)ud i udvalgte breve fra den romer- ske filosof Senecas Breve til Lucilius. Aften indledes med et introducerende oplæg af Tina Baden om Seneca, brevgenren og den stoiske filosofi. Ønsker du at deltage, kan du få en PDF-fil af brevene ved at kontakte Cindie Maagaard på cindievi3@me.com.

Filmaften: Arrival
Torsdag den 12. december kl. 19.30
Kommunikation og samarbejde mellem mennesker i en krise er temaet, der udforskes i science-fiction-filmen Arrival (2016) instrueret af Denis Villeneuve. Jorden får besøg af mystiske objek- ter fra det ydre rum, der er landet rundt omkring på kloden. De er urokkelige, uforudsigelige og ikke mindst uforståelige. Den amerikanske hær sender derfor bud efter en af landets bedste lingvister, hovedpersonen Louise Banks. Der er ikke blot brug for menneskets evne til at kommunikere med rumvæsnerne: menneskeheden skal også lære at kommunikere med hinanden,
hvis de vil undgå, at der udbryder en ny verdenskrig som følge af den globale krise. (Omtalen baseres på omtalen fra Det Danske Filminstitut.)

Tænkepauser: Tro og Håb
Tirsdag den 7. januar og tirsdag den 18. februar kl. 19.30
De udgivelser, der er kendt som Tænkepauser, er korte introduk- tioner til store emner, skrevet i et letforståeligt sprog af eksperter fra Aarhus Universitet. Disse to aftener tager vi tænkepauser til at reflektere over Tro (skrevet af Peter Lodberg) og Håb (af Bertel Nygaard).

Film: Himlen over Berlin
Torsdag den 13. marts kl. 19.30
I denne smukke klassiker fra 1987 iagttager to trenchcoat-klædte skytsengle Berlin og dens befolkning og lytter med på deres indre tanker, bekymringer og længsler. De to engle, Damiel og Cassiel, kan høre menneskers tanker og drømme, men ikke tale med dem. Vi følger englene og de mennesker, de i hemmelighed følger og trøster, og ser, hvordan lysten vækkes i Damiel til at opgive udødeligheden og blive et af menneskene — at kunne føle glæde og smerte, at kunne tro og undre sig i stedet for altid at vide. (Fra omtalen fra Det Danske Filminstitut.)